Tuesday, September 24, 2013

Sinusitis and Shaklee



Hari ini saya rasa mahu menulis tentang masalah SINUSITIS ni...kenapa? Sebab saya ingin berkongsi cerita dan pengalaman saya.

Dulu saya jugak mengalamai masalah ini. Awal pagi bangun hidung berair, rasa mahu bersin dan kadang-kadang segulung tisu pun belum tentu dapat meredakan masalah ini...

Jangan cakap kalau berada dikawasan berhabuk...alahan ini menjadi semakin teruk. Kesakitan yang dirasa boleh menyebabkan sakit pada rongga pipi dan kepala... Bagaimana rasa sakitnya? Tekan di bahagian rongga pipi..kalau anda mengalami alahan yang sama seperti saya..anda akan faham maksud saya...


I LOVE CAT

Saya jugak seorang yang sangat sukakan binatang..terutama kucing. Setiap kali bermain dengan kucing hidung akan terasa gatal...Ini jugak adalah salah satu kesan alahan ini...

Setiap bulan confirm saya akan pergi ke klinik untuk mendapatkan rawatan masalah saya ini...Bayangkan setiap bulan..

Ramai menasihati saya supaya jangan memelihara kucing, jangan makan makanan laut dan berada di tempat yang berhabuk... Tapi semua itu agak sukar untuk dilakukan dalam keadaan serba serbi sekarang yang memang berhabuk, jerubu, asap kenderaan dan segala-galanya...

Untuk tidak memelihara kucing??? A big NO NO NO...I LOVE cat and I have lots of cats. Makanan laut..memang kegemaran says...di Sabah ni...cakap saja makanan laut apa yang tiada...semuanya adalah Heaven...sangat rugi untuk tidak makan makanan yang terhidang didepan mata...


I FOUND SHAKLEE

Sekarang saya amat bersyukur kerana sudah tidak lagi mengalamai masalah seperti sebelum ini... Setelah berjumpa dengan Shaklee. Amalan mengambil supplement lebih berbaloi jika di bandingkan mengambil ubat-ubatan...yang mempunyai kesan sampingan...

Boleh dikatakan saya bebas masalah SINUSITIS ini...bukan banyak pun yang perlu di makan..berbanding perkara-perkara yang saya perlu elakkan jika masalah ini berlarutan..hanya 3...hanya 3...

iaitu:


ONLY 3 SET - ALFALFA, B COMP, VIT C

1- Alfalfa Complex
- Mempunyai kelebihan dalam mengurangkan keradangan sakit 
- Ia kaya dengan sumber klorofil dan membantu mengurangkan keradangan terutama akibat dari ekzema, resdung, alergik dan gegata. 
* Pesakit SLE tidak digalakkan ambil Alfalfa..

2- B Complex 
- B6 penting untuk pemuliharaan selaput lendir yang sihat dan membantu pengeluaran antibodi badan 
- Membantu dalam pembinaan protein dalam tubuh 
- Membantu hati menghasilkan glikogen yang diperlukan oleh kulit untuk menyingkirkan sel-sel mati 
- Memelihara sistem saraf dan berfungsi sebagai anti-stress

3- Vitamin C 
- Bertindak sebagai anti-histamin tanpa perlu kita mengalami side effect dari pengambilan drugs anti histamine 
- Menstabilkan pengeluaran histamin dalam tubuh 
- Membantu mencegah penyempitan tiub bronkiol- Meningkatkan fungsi T-Cell dan Macrophage (Fungsi sistem pertahanan badan, sel darah putih) 
- Meningkatkan pertumbuhan tisu.


Jangan malu untuk bertanya jika terdapat apa-apa soalan..sharing is caring :)


Boleh berhubung dengan ESHAQ

di FB : fb/eshaqlee
whatsapp/sms : 019-277 2405


No comments:

Post a Comment